Anna Piaggi was not only the most stylish 81-year-old to roam this planet, she was a complete species of her own. She was a creature in perpetual transformation, reconfiguring her million-and-one masks and costumes with a refreshing combination of art, architecture and in many cases, slap-stick humor. Her dazzling daily mutations would bring forth original looks that would shock the retina and tickle the mind.
Piaggi’s theatrical shtick would often include vintage canes, binoculars, and physics-defying hats. Ski poles featured as walking sticks. On one occasion, she reinvented the hat, balancing a wicker basket on her head filled with seaweed and crabs. One of Piaggi’s more interesting experiments involved hanging two pigeons she’d handpicked from the butcher around her neck, which went relatively smoothly until, around midnight, they started to bleed. Piaggi’s nonchalant response was to, “leave like Cinderella.”
Then there is the story of Piaggi at Paloma Picasso’s wedding, when her feathered hat burst into flames as she passed a lit chandelier. Onlookers no doubt took this as an unfortunate accident, but we tend to think this was another dimension of Piaggi’s choreographed theatrical genius.
Even at 81, Anna Piaggi’s entrance would steal the show. Her true style was in her ability to transcend the stone-faced chic of fashion. Piaggi believed in fun, frivolity, and the fanciful. However, her philosophy of fashion as “humor, jokes, and games” was taken most seriously by the art world, where in 2006 her vast wardrobe filled the Victoria & Albert Museum in London in an exhibition titled: “Anna Piaggi: Fashion-ology”.
For Piaggi, there were no walls between art and life and fashion; she fused all her passions into a single act of sartorial dissent. No doubt, she will be one of the most colorful angels floating above us in the fleeting fashion clouds, occasionally shooting arrows of inspiration into lingering Homo Fashionistas.
Homage Anna Piaggi di milanesegal
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Le sue apparizioni quasi teatrali potevano coinvolgere accessori come bastoni vintage, binocoli e cappelli in grado di sfidare le leggi della fisica, o persino bacchette da sci usate come bastoni da passeggio. Nessuno potrà mai dimenticare il cappello che creò con un cestino di vimini zeppo di granchi e alghe, da portare in equilibrio sulla testa. O quando si esibì con due piccioni appesi al collo – che si procurò personalmente dal macellaio. Tutto filò liscio, almeno fino a quando a mezzanotte, i malcapitati iniziarono a sanguinare. Con grande nonchalance, Anna commentò: “è ora di andare, come Cenerentola”.
Al matrimonio di Paloma Picasso il suo cappello di piume prese fuoco mentre passava di fianco a un candelabro. I presenti lo interpretarono come uno sfortunato incidente, ma c’è da sospettare che si sia trattato di un altro colpo del suo genio spettacolare.
Anche a 81 anni suonati, in qualsiasi occasione l’arrivo di Anna Piaggi rapiva l’attenzione di tutti. Il suo stile ha sempre sfidato le regole fashion. Anna credeva nel divertimento, nel frivolo, nel bizzarro. Eppure la sua visione della moda come miscela di “humor, scherzi e giochi” veniva preso molto sul serio dal mondo dell’arte, tanto che nel 2006 il suo sterminato guardaroba è diventato protagonista al Victoria & Albert Museum di Londra, nella mostra “Anna Piaggi: Fashion-ology”.
Per lei tra arte, moda e vita non esistevano confini: fondeva tutte le sue passioni in un unico atto di dissenso sartoriale. Senza dubbio ora sarà uno degli angeli più colorati tra le nuvole della moda, e di tanto in tanto da lassù scoccherà frecce di ispirazione…
Photo and text Courtesy of Yoox.com
Photo Credit Ferdinando Scianna
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